browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

New Zealand, part ll, sydøen. (Og lidt Asien)

Posted by on 06/03/2012

Hej med jer :-)

Endelig lidt update, det er godt nok længe siden. Efter en lang nat med internet og færge, kom vi til den smukkeste, stille strand, hvor vi overnattede og fik noget søvn. Herefter tog vi til Kaikoura, hvor vi troede vi skulle svømme med delfiner, og bare var mega klar på det, og så var der overbooket, så det kunne vi slet ikke komme til før om nogle dage, og det havde vi ikke rigtig tid til at vente på. Så efter en ret stor skuffelse, kørte vi videre og blev lidt gladere af det dejlige vejr, is og god musik. Herefter kørte vi til vestkysten, hvor vi startede med at køre ud og se nogle pandekage rocks, som lignede stablede pandekager, det var super fint, dog ikke helt hvad vi havde regnet med, men vejret var rigtig dejligt.

Så kørte vi den lange vej hele vejen ned til Franz Josef, hvor vi over telefon  bookede en gletsjer tur dagen efter og hyggede på en lille campingplads om aftenen, og tog afsted om morgenen – hvor vi i sidste øjeblik finder ud af at det faktisk ikke er Franz Josef turen vi har booket til, men Fox gletsjer, hvilket ikke gør den store forskel, udover at det var 15 min. før vi skulle være der og der var 30 min til Fox, så vi fløj igennem bjergene, og var helt panikken over at vi ikke kunne nå det, og havde næsten givet op, da vi så en bus køre fra stedet da vi kom. HELDIGVIS, var de slet ikke gået igang endnu, og vi nåede det snildt. Vi fik hiker sko, pigge til at spænde under når vi kom ud på isen, en fleece og regntøj og så hikede vi ellers 2 timer derud, og havde 4 timer ude på isen, som var virkelig nice, og koldt!! Vi fik virkelig smagt på hvordan I har det hjemme i Danmark ;) men det var en virkelig fed oplevelse, og helt surrealistisk at gå på så meget is, midt i et land der har sommer. Kig tidligere billeder :) Vi var også godt udmattet bagefter, det føltes som at have været ude og lege i sneen hele dagen, hvilket det næææsten også var jo.

Dagen efter kørte vi til Te Anau, og dagen efter igen kørte vi den smukke vej til Milford Sound. Det skulle være en rigtig smuk køretur, så vi købte chokolade og hørte mega god og høj musik, og så nød vi ellers bare den 2½ times lange tur derhen og tilbage igen, med et stop ude ved Milford Sound. Det er fra den tur alle de smukke billeder er fra, med bjergene der spejler sig i søen mv. det var virkelig smukt.

Herefter tog vi til Queenstown, hvor vi havde vores  første og eneste længere stop på hele turen. Her blev vi i fire nætter. De første tre dage brugte vi bare på at nyde byen, med marked, cookieS, Fergburger (den bedste burger ever, mmm), cabelcar (hvor vi kom op og se byen helt oppefra) og internet, hvor vi brugte mange timer på at komme lidt mere på plads med uddannenlse. Vi fik også endelig set noget Venner, det var på tide ;) det er en rigtig dejlig by, så vi nød virkelig at kunne slappe lidt af, efter at have kørt alle dage siden vi kom..

Den sidste dag kørte vi til en lille by uden for Queenstown, hvor vi var i biografen, men ikke hvilken som helst biograf – salen(deres eneste sal) var indrettet med alle mulige forskellige sofaer og lækre stole, inklusiv en bil, som stod ude i siden, så man kunne få fornemmelsen af at være i en udendørs bio. Det var virkelig sejt, og man lå fantastisk i de fine sofaer – filmen var dóg ikke noget at råbe hurra for, men oplevelsen var god. ‘

Herefter kørte vi til Kaikoura – igen! For at svømme med delfiner, som vi denne gang havde booket. Det tog en hel dag at komme derop, og da vi så havde sovet og var virkelig klar på at NU skulle vi bare ud og svømme med delfiner, sagde de det var aflyst pga. vejret, og vi blev SÅ skuffet! heldigvis havde vi sat en ekstra dag af til det, så vi kom på dagen efter – men det var stadig ikke planen, så det var lidt øv. MEN, det gjorde ikke oplevelsen mindre fantastisk. På trods af søsygen, var det helt helt ubeskriveligt at være derude. Vi fik wetsuit, snorkel og dykkermaske og så kom vi ellers ud i vandet, hvor der var 300 delfiner og fik lov at svømme rundt med dem. Man kom så tæt på at man kunne røre dem, hvis man ville og måtte.. Og så kunne man ellers lave lyde gennem snorklen eller svømme rundt i ring for at fange deres opmærksomhed og holde dem hos en – så I kan nok forestille jer, hvor dumme sådan en flok på 15 har set ud og lydt derude, hahah. Men hold op det var bare skønt!

Bagefter kørte vi til Christchurch, hvor vi skulle pakke (ååh, første gang i en måned, så det var lidt svært) og så skulle vi aflevere Johnny, snøft. Det var lidt trist, når det nu har været vores hjem så længe, men vi fik sagt farvel, og havde heldigvis ikke lavet nogle skrammer på bilen, som vi skulle betale for ;) På vores 23 dage med ham, har vi kørt 4963 km, og brugt 6500 kr. på benzin, spist to kilo ost, et stort glas nutella, 45 æg, 1½ kile havregryn (til grød), 1 pose sukker, 7 poser paste, 11 dåser mad (tun, tomat, bønner, majs mv.)en hel bøtte smør, en pose frosne ærter (selvfølgelig! hvis i spørger Kathrine), 20 pandekager, 24 bananer, rimelig meget is og hvid magnum, mums. Så i skal ikke tro vi ikke har hygget os ;) ..  Så en stor tak til Johnny selvom han ikke altid var tilfreds med den høje musik (da han valgte at nogel gange kun ville køre 40 km/t midt på en motorvej) så har vi alle 3 hygget os rigtig meget sammen og Ida og Zarki har været gode mascotter på midterforsædet. Også en stor tak til Burhan, Joey Moe og Ankerstjerne, alle  fra “toppen og poppen” og så de andre, for at have underholdt os med deres skønne musik!

Farvel og tak til smukke New Zealand. (Vi fløj d. 2/3 til Bangkok. Dette tog 12 timer. Tidsforskellen fra NZ til Thailand er seks timer).

ASIEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vi ankom i Bangkoks lufthavn kl. 01:30. Henne i “informationen” fik vi hjælp til at booke ind på et hotel og fik tilbudt en gratis tur ud til nogle templer næste dag. Vi blev sendt ned til taxaerne, men fik så en uægte taxa og endte med at betale mega overpris (typisk). men vi kom frem efter lang tids kørsel og fik et fint værelse (som vi vist også betalte alt for meget for, men det jo stadig mega billigt). Omkring kl. 4:00 kom vi til at sove. Kl 08 vågnede vi igen. Fik inkluderet-i-værelset morgenmad. kl 14 blev vi hentet af voress guide og hans chauffør og kørt ud til to forskellige templer. Det var nu meget fint at se :) . Men så bagefter begyndte han at køre os til forskellige juvelfabrikker, skræddere og et informationsbureau hvor manden begyndte at planlægge vores næste 2 uger til overpris. Hele dagen var bare så forfærdelig uoverskulig for os. Vi havde ingen søvn fået og blev “tvunget” til at tage så mange beslutninger, hvilket vi ikke lige havde regnet med. HELDIGVIS købte eller bestilte vi intet, og fandt så senere ud af, at dette var mega snyd og alt var overpris og man skulle passe på med sådan noget.. åååh. vi magtede ikke sådan noget og ville bare væk fra Bangkok med alle de irriterende mennesker. Vores tredje nat i Bangkok brugte vi på Jysk Rejsebureaus eget hotel i Bangkok. Vi fik snakket både med en engelsk- og dansk talende guide hvilket lige var hvad vi havde brug for. Denne dag (søndag) tog vi på weekendmarked. Dette er syd-øst-asiens største marked med over 2000 boder. Her var vi i 4-5 timer + vi tog i shoppingcenter for at finde nyt kamera til Kathrine (hendes er gået i stykker :( ), men der var ikke lige noget. Om mandagen checkede vi ud kl 12, og kl 13 tog vi på en 4 timers cykeltur igennem hele Bangkok (så vi kunne nå at få et bedre indtryk). Vi var fire afsted i alt + den sødeste lille japper guide. Vi cyklede over alt. På kæmpe traffikerede veje og gennem de små kvartere. Så skulle vi krydse en flod. Det skete i en træbåd med motor (en slags gondol) hvor cyklerne var med på. Det tog 5 min at sejle over på den anden side (i bil ville det tage over 2 timer). Her cyklede vi rundt en times tid ignnem alt junglelandskabet på de smalleste stier der var hævet et par meter over jorden/vandet og med 90 graders sving. Det var med at holde tungen lige i munden! mange er fløjet ud over stien og ned i vandet, men det skete heldigvis ikke for nogel af os, selvom det virkelig havde været sjovt. Det var en super hyggelig og god cykeltur, hvor vi bare fik set så mange forskellige områder af byen. Kl 21 om aftenen skulle vi på en bus og færge tur. Vi kørte i bus til kl 05 ca. Sikke en dårlig tur. Vi var kommet en halv time for sent til “check-in” (ups) så vi havde fået de dårligeste sæder og ingen air-con. haha det var virkelig varmt. Vi blev sat af ved havnen og ventede ca. 2 timer på færgen. kl 7.00 blev vi sejlet 2 timer ud til øen Ko Tao hvor vi skal være de næste 3-4 dage. Vi checkede ind på et fint værelse og i dag har vi bare gået rundt i byen, hygget, sovet middagslur og bestilt en hel-dags snorkle tur til i morgen :) . Lige nu sidder vi på en udendørs bar lige ned til stranden. God musik. Mand der leger med ildfakler på stranden. Stærke drinks til 18 kr. og lækker thai mad. Jep vi har det bare godt :D .. og her er mega varmt!!!!

Her kommer lige et link til flere (ældre) billeder. Fra New Zealand. (om lidt)

Hav det godt. Kærlige sommer hilsner fra Kathrine og Karina.